ICF information

Mer information om coaching

ICF's filosofi och definition av coaching

 

"ICF Nordic står för en form av coaching som respekterar klienten som expert på hens privat- och yrkesliv och tror att varje klient är kreativ, hel, kapabel och har många resurser"

 

"Yrkesmässig coaching är ett fortlöpande partnerskap som hjälper klienten att uppnå tillfredsställande resultat i sitt personliga och yrkesmässiga liv"

 

Syftet med coaching är att klienten ska få hjälp att komma vidare med sin specifika fråga oavsett om det handlar om att nå mål, att bestämma mål och nå dem, att göra vägval eller prioriteringar osv. Det kan avse yrkeslivet eller privatlivet, eller för den delen båda delarna.

 

Det är klienten som bestämmer vilken fråga man ska diskutera och innehållet under samtalen. Coachen ansvarar för processen.

 

Coachen utmanar, ofta genom att ställa det som inom coaching kallas kraftfulla frågor. Det är öppna frågor som klienten inte har något omedelbart svar på eller har tänkt på tidigare. En stor del av värdet i coaching ligger i att klienten får nya insikter till exempel genom att se sin frågeställning eller situation ur nya vinklar.

 

Hur arbetar en coach?

Allt görs utifrån elva så kallade kärnkompetenser som har definierats av International Coach Federation. Nedan är korta beskrivningar av dem. (kärnkompetenserna finns beskrivna här: 

http://icfsverige.se/wp-content/uploads/2015/08/ICF_Karnkompetenser.pdf)

 

 

1. Etik och professionalitet

Etik är grundläggande i coaching eftersom det har stor betydelse för att klienten ska känna sig trygg att prata öppet med sin coach. I den här kompetensen ingår bland annat att coachen tydligt ska förmedla skillnader mellan coaching och näraliggande yrken som t.ex. psykoterapi, mentorskap etc och hänvisa klienten till sådana yrkesutövare när det är mer lämpligt.

Coachen ska följa de riktlinjer för etik som ICF har lagt fast.

 

2. Coachingöverenskommelsen

Innan själva coachingen börjar skriver coachen och klienten under en överenskommelse som syftar till att säkerställa att de är överens om förväntningar, roller, praktiska frågor såsom plats, tid och arvode

 

3. Skapa tillit och närhet till klienten

Coachen ska ha förmågan att skapa en trygg, stödjande miljö som leder till fortlöpande ömsesidig tillit och respekt. Det är viktigt att coachen visar äkta omtanke om klienten, visar personlig integritet, ger stöd och uppmuntrar nya beteenden.

 

4. Coachingnärvaro

Förmågan att vara fullt närvarande och skapa en spontan relation med klienten. Ibland används uttrycket ”dansa i nuet”. Att använda sin egen intuition och ser många sätt att arbeta med klienten.

 

5. Aktivt lyssnande

Förmågan att fullständigt fokusera på vad klienten säger och inte säger och att vara uppmärksam på ordval, tonfall och kroppsspråk. ICF har definierat åtta olika delar i den här kompetensen och den första är att hålla sig till klientens agenda, inte till coachens agenda för klienten. Här finns också sådant som går ut på att säkerställa klarhet och förståelse genom att sammanfatta, omformulera, upprepa och spegla.

 

6. Kraftfulla frågor

Förmågan att ställa frågor som ger den information som behövs för att på bästa sätt gagna coachingrelationen och klienten. Det kan vara frågor som skapar nya insikter hos klienten, kanske genom att utmana klientens antaganden, eller som får klienten att pröva nya åtgärder. Frågorna ska ta klienten i riktning mot det den önskar, få klienten att rättfärdiga sig eller att titta bakåt.

 

7. Direkt kommunikation

Förmågan att kommunicera effektivt under samtalet och använda språket så att det har störst positiv effekt för klienten. Tydlighet i både kommunikation och feedback. Att kommunicera bl.a genom omformuleringar för att hjälpa klienten att få andra perspektiv.

 

8. Skapa medvetenhet

Coachen ska vara närvarande och fokuserad på det klienten säger men ändå inte begränsas av det utan framkalla ett utforskande för att nå större förståelse och medvetenhet hos klienten. Coachen hjälper klienten t.ex att skapa ett bredare perspektiv, se sammanlänkade faktorer eller klargöra klientens styrkor och viktiga utvecklingsområden.

 

9. Utforma handlingar

En stor del i coaching är att skapa handling, att få klienten att agera, göra saker. Coachen ska därför stödja klientens experiment, hjälpa till med att kläcka idéer och formulera handlingar, fira framgångar och diskutera resultatet av handlingarna. I kompetensen ingår också att hjälpa klienten att göra handlingen ”nu”, dvs undanröja upplevda hinder eller skäl att vänta.

 

10. Planera och sätta mål

Förmågan att utveckla och underhålla en effektiv coachingplan tillsammans med klienten. Planen bör innehålla tydliga utvecklingsmål med resultat som är realistiska, mätbara tydliga och tidsatta. Om planen inte håller så hjälper coachen klienten med att revidera den så att den blir mer trovärdig.

 

11. Hantera framsteg och ansvarstagande

Förmågan att hjälpa klienten att hålla fokus och med bibehållet ansvar att agera hos klienten. Den här kompetensen innehåller allt från att efterfråga handlingar, följa upp de handlingar klienten tidigare har beslutat till att hålla fokus på coachingplanen.

 

Kontakta mig


Boka ett första möte genom att kontakta mig via hemsidan, på mail eller via telefon.

Nu finns jag även på Boka direkt, klicka här

irene@happybeingyou.se

076-805 35 44